Aukcje.org

Aukcje internetowe w Polsce i na świecie

 

Jeszcze jeden „serwis”

Dwa tygodnie temu przedstawiłem korespondencję z „administratorem serwisu aukcji internetowych Dumos” (umyślnie umieszczam całe określenie w cudzysłowie). Mieliśmy okazję poprzyglądać się jak „od kuchni” to cudo powstało i jak działa.

Co więcej, jeśli ktokolwiek z czytelników miał jakiekolwiek wątpliwości co do kompetencji „administratora serwisu aukcji internetowych Dumos” mogł je rozwiać, choćby po przeczytaniu komentarza jaki wspomniana osoba zamieściła pod artykułem.

Nie minęło zbyt wiele czasu a już mamy kolejnego pretendenta do zdetronizowania poznańskiego giganta i przejęcia znaczącej części rynku:
23 października został uruchomiony kolejny „serwis aukcji internetowych - Legano.pl” .

Jak przy każdej pierwszej wizycie w serwisie aukcyjnym, postanowiłem poszukać odpowiedzi na kilka zasadniczych dla użytkownika pytań.

1. Czyje to?
Być może autorzy umieścili odpowiedź pod linkiem „O Legano”? Wchodzimy i… ZONK! Punkt pierwszy „Czym jest Legano?” niestety, nie został rozwinięty. Poza punktem pierwszym - pełna krasa. „Innowacje w Legano” i „Społeczność Legano” tradycyjnie dla „serwisów aukcji internetowych” zawierają błędy interpunkcyjne, ortograficzne i literowe. Także w tym serwisie zdarza się, że „coś się zdaża”!

Szukamy dalej - klikamy na link prowadzący do „regulaminu”. Co jak co, ale wzorzec umowy zawieranej z użytkownikami powinien zawierać informacje o stronie świadczącej usługę. Uwagę zwracają „kwiatki” w postaci:

W ramach informacji dostarczonych przez użytkownika, użytkownik przekazuje Legano nie wyłączne, ogólnoświatowe, wieczne, nieodwołalne, wolne od tantiemy, opłaty licencyjnej, sublicencjonowane prawo do korzystania z praw autorskich, rozgłosu i praw baz danych (ale nie innych praw), znanych albo obecnie nieznanych w jakichkolwiek mediach, z szacunkiem dla tych informacji . Legano skorzysta z informacji użytkownika tylko zgodnie z Polityką Prywatności.

huh? przepraszam, ale nie mam pojęcia o co chodziło autorowi. :)

W punkcie 14. odnajdujemy adres:

14. Uwagi.

Z wyjątkiem wyraźnie podanego, jakiegokolwiek ogłoszenia uwagi powinny być przekazywane pocztą na adres: Legano Sp. Z o.o., ul. Tumidajskiego 16/50, 20-247 Lublin, Polska ( w przypadku Legano) lub emailem na adres podany przy rejestracji ( w przypadku użytkownika). Ogłoszenia powinny być uznane za przekazane 24 godziny po wysłaniu email, chyba że wysyłająca strona uzna że adres jest nieważny. Alternatywnie Legano może powiadomić użytkownika pocztą, z prośbą o potwierdzenie odbioru na adres przekazany Legano podczas rejestracji. W takim przypadku ogłoszenie powinno być uznane za przekazane 3 dni od daty wysłania.

Dla pewności przeczytajmy jeszcze materiał pod linkiem „Polityka Prywatności”

Administratorem danych osobowych jest:

AdvaTec Sp. z o.o.
ul.Tumidajskiego 10/72
20-247 Lublin

Zarejestrowana w KRS pod numerem: 0000216678

Pojawia się wątpliwość.

Legano Sp. Z o.o., ul. Tumidajskiego 16/50, 20-247 Lublin,
czy:
AdvaTec Sp. z o.o., ul.Tumidajskiego 10/72, 20-247 Lublin

W prawym dolnym rogu strony, w stopce, umieszczono gif-a z kropeczkami i napisem „Advatec”. Nazwa jak nazwa, ale nie wiadomo do kogo należy. Google podają linki do wielu Advateców - w tym jednego polskiego ”advatec.pl” na Liście Martwych Delegacji toplisty polskich providerów www.top100.pl.

Aby wyjaśnić wątpliwości zacząłem od sprawdzenia do kogo należy domena legano.pl:

% This is the NASK WHOIS Server.
% This server provides information only for PL domains.
% For more info please see http://www.dns.pl/english/whois.html

Domain object:
domain: legano.pl
type: PRIVATE
registrant’s handle: nsk250413
nservers: ns1.advatec.info.
a.ns.naszasiec.eu.org.
created: 2003.08.13
last modified: 2004.08.17
registrar: nask

option: the domain name has not option

Holders Contact object: data restricted

Whois database last updated: 2004.10.28

Wiem już, że to domena prywatna a nie firmowa. Pojawia się także adres serwera nazw Advatec. Sprawdzamy więc Advatec.info . Ponownie - domena prywatna. Ani słowa o firmach Legano Sp. Z o.o., czy AdvaTec Sp. z o.o., ale przynajmniej jeden adres się zgadza.

Zainteresowanych powodem mojego pytania „czyje to” odsyłam do informacji na stronie BOWI group.

2. Za ile?

Tradycyjnie: za darmo! Ale jak czytam na stronie pomocy:

Procent prowizji* albo punktów za siatkę do chwili przejścia na system prowizyjny.

Czyli na razie za darmo.

3. Skąd internauci mają wiedzieć o tym serwisie?

Po wpisaniu nazwy „legano.pl” google dają mizerną odpowiedź. O wiele lepszą znajdziemy w części google przeszukującej listy dyskusyjne: użytkownicy, ale także sam administrator, od kilku dni spamują grupy dyskusyjne. Brawo.

4. Oglądać dalej?

Każdy powinien podjąć decyzję sam. Ja przerwałem swoją wizytę.

 

  • # iG — 28/10/2004 @ 13:33:

    Zaznaczam że nie chcę bronić autora. Pominę wszystkie kwestie zgodności z prawem itd.
    Wg. mnie serwis ten zrobił ktoś z pomysłem. Graficznie jest dobrze (szczególnie mając w pamięci Ellegro, Dumos i niestety Polano), jest kilka nowinek: cena spadająca (o której ludzie krzyczeli już od dawna), system „aukcji ryzykownej” czy jak to się tam nazywa, może coś jeszcze?. Na pierwszy rzut oka, wrażenie miałem bardzo pozytywne. Szkoda tylko że Autor, skoro już tyle wysyłku włożył w to wszystko, nie wywiązał się także ze swoich zobowiązań prawnych.
    I bez specjalnego znaczenia pozostanie fakt, że teraz sprawnie to nadrobi. Ruszył jak ruszył. Przegrał na starcie.

  • # Anonim — 28/10/2004 @ 21:44:

    Chciałbym zobaczyć kiedyś coś co ruszy i będzie „bez uwag”. Eh…

  • # Marcin — 29/10/2004 @ 0:15:

    Można narzekać ze serwis jest wirtualny i pewnie długo nie pociągnie ale sobie tak zajrzałem i faktycznie przejrzysty i dość dobrze skonstruowany… (jak na start nie źle)
    System komentarzy tez zrobiony tak by mieć pełen przegląd to co się dzieje na koncie danego aukcjonera …jak długo serwis będzie istniał nie wiem …. szkoda bo dużo małych i jak tu pokonać wielkoluda ?
    PS Chłopaki zawsze będą mogli powiedzieć ze mieli własny serwis aukcyjny ….

  • # Misiek — 29/10/2004 @ 13:00:

    Heh, Ale autor się napracował tylko nie wiem po co. Z tego co rozumiem serwis jest nowy (chyba nawet tygodnia nie działają). Tak więc ma prawo nie być doskonały. Czegoś się człowieku spodziewał, że taki taki tasiemiec spłodziłeś po śledztwie godnym cyber Sherlocka Holmesa ;) ? Dać im szansę.

    Misiek

  • # Anonim — 29/10/2004 @ 13:14:

    > Tak więc ma prawo nie być doskonały.

    Mają prawo łamać prawo. Misiek walnij baranka w ściane z takim myśleniem.

  • # Misiek — 29/10/2004 @ 13:28:

    Anonim, wyluzuj człowieku. Rozmawiamy o serwisie w stadium początkowym. Na którym jest mało userów, mało aukcji który ma prawo popełnić błędy byle je skoryguje szybko. A autor tego tasiemca strzela z armaty do wróbla i to jeszcze gdy siedzi w gnieździe ucząc się latać. Ciekawe po co zadał sobie tyle trudu. Czyżby strach przed raczkująca konkurencją i chęć zduszenia jej zanim się rozwinie ? Zauważcie, że podobny post spłodził w kwestii Dumosa.

    Misiek

  • # Administrator Legano — 29/10/2004 @ 13:31:

    Witam,

    Skoro zostaliśmy wywyołani do tablicy. Postaram się odpowiedzieć na zarzuty:

    Punkt o Legano. Zgadza się pojawiły się literówki, czeskie błędy. Nie ma na to usprawiedliwienia ale poprawimy to.

    Jeśli chodzi o punkt z regulaminu w którym pojawia się Legano zamiast Advatec, jest to już poprawiane. Błąd pojawił się w czasie redkacji tekstu osoba wpisująca tą informację po prostu wpisała Legano o jeden raz za dużo. To także zostanie poprawione. Ponadto dzięki Państwa uwagom pewne zapisy w regulaminie zostaną przeredagowane. Nie chcemy działać bez prawnie, ale brak jest pełnej wykładni prawnej odnośnie serwisów internetowych w Polsce. W niektórych kwestiach brak jest uregulowań.

    Kolejny punkt odnośnie właściela domeny. Została ona zarejestrowana jeszcze przed założeniem firmy Advatec i jako taka mogłabyć zarejestrowana tylko na osobę prywatną.

    To samo tyczy się adresu Advatec.

    Przniesienie własności domeny w NASK-u trwa niestety czasem tydzień czasem dużo dłuzej.

    Jeśli zaś mówimy o ukrywaniu się i nie podawaniu danych to dane te są podane w serwisie i nikt ich przed użytkownikami nie ukrywa. Nie oczekujemy od nikogo opłat i nie jest naszym celem naciąganie kogokolwiek.

    „Bezpłatność aukcji” - Tak aukcję są bezpłatne i może nigdy nie zostaną wprowadzone opłaty. Nie wiemy czy uda nam się zdobyć dostatecznie dużą liczbę użytkowników i czy będą lubili ten serwis. Na pewno zrobimy wszystko by nie być krótkotrwałą efemrydą i „powalczyć” o rynek z Goliatem… chociaż nawet porównianie nas do Dawida w tej chwili jest na wyrost. Ot taka mała bakteria.

    Chciałbym tylko stwierdzić, że nie ma szans na zmianę takiej sytuacji gdy jest tylko jedn wielki, a jeśli gdy pojawi się nawet mikro konkurencja, to wszyscy rzucają się żeby mu dokopać, donieść do prokuratury, etc. Zamiast zwrócić uwagę i dać szansę początkującym - samemu będąć jak widać po tym serwisie eksperetem.

    Aha i ostatnia rzecz… Serwis działa dopiero 6 dni… więc jeszcze nie za bardzo jest szansa żeby wyszukiwarki już pokazywały informacje mimo, że strona została już zgłoszona do nich… czas ten w zależności od wyszukiwarki wacha się od 14 do 30 dni.

    Odnosząc się do komentarza Pana/Pani iG chciałbym powiedzieć, że serwis wywiązał się z zobowiązań prawnych. Baza danych została zgłoszona do GIODO i mimo że nie jest jeszcze tam zarejstrowana może być już używana gdyż nie ma w niej informacji wrażliwych w myśl ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. art. 27 Jest to informacją jaka otrzymalismy z Departamentu Rejestracji GIODO.

    Jeśli dacie nam szansę i konstruktywnie wspomożecie postaramy się zrobić z Legano.pl najlepszy pod względem prawnym i technicznym serwis aukcyjny w Polsce. Jeśli nie pomożecie, a będzicie donosić na nas? Cóż będziecie mieli na swoim koncie sukces, polegający na rozłożeniu zaraz po starcie kolejnego start-up internetowego w Polsce. W końcu mały nie ma się jak bronić. Przykre to i prawidziwe.

    Dziekujemy za wszelkie uwagi i za czas poświęcony na przejrzenie serwisu i wyłapanie błędów.

  • # Anonim — 29/10/2004 @ 13:34:

    to jest przestępstwo a nie „stadium początkowe”. Jak nie umiesz odróżnić kogoś kto zaczyna od podstaw dobrze, od kogoś kto zaczyna od łamania prawa to może lepiej powstrzymaj się od komentowania.

    O czyjej konkurencji piszesz? Jak na razie i legano i dumos nie są w stanie zaoferować legalnej usługi a co dopiero z kimkolwiek konkurować.

  • # Freetime — 29/10/2004 @ 13:49:

    czym spowodowany był pośpiech w uruchamianiu „kadłuba” pozbawionego wymaganych przez prawo elementów?

    1. legalna baza danych użytkowników (numeru zgloszenia)
    2. legalny i zgodny z prawem regulamin serwisu (ten jest bełgotem)
    3. zawartość strony zgodna z ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną. (wyraźne i jednoznaczne oznaczenie podmiotu świadczącego usługę)

    Czy to aż tak dużo żeby nie można było tego załatwić przed rozruchem?

    A na koniec jeszcze spam na newsgrupach.

    Jeśli tak macie zamiar budować „najlepszy pod względem prawnym i technicznym serwis aukcyjny w Polsce” to zanim wydacie następne pieniądze mogę już teraz powiedzieć, że takimi metodami nie da rady.

  • # Misiek — 29/10/2004 @ 14:00:

    Anonim, to czy będę komentował coś czy nie zależy ode mnie. Takie rady jak i ta strzelaniu baranka zachowaj gościu dla siebie. A co do przestępstw to mnie nie rozśmieszaj. W tym kraju miliardowe afery uszły bezkarnie. Dumos i Legano to sa pikusie. Szkodaliwość ich „przestępstw” jest mniejsza niż gdybyś dostał w nos w ciemnym zaułku.

    Misiek

  • # Administrator Legano — 29/10/2004 @ 14:03:

    Pan Freetime,

    Ad.1 Baza została zgłoszona do GIODO i w tym punkcie wszystko jest legalne.
    Ad.2 Dzięki Pana informacji regulamin zostanie dostosowany do Polskiego prawa. Po prostu po przejrzeniu serwisów zagranicznych i niektórych polskich bazując na ich doświadczeniu stworzyliśmy regulamin który jak Pan wykazał nie jest idealna. Ale dzięki szybkiej rekacji poprawimy i ten błąd.
    Ad.3 Podmiot świadczący usługę jest wyraźnie oznaczony. W obecnej wersji w 3 miejscach. W O Legano, w Polityce Prwatności oraz w Regulaminie.

    Co do spamu na grupach owszem pojawiło się kilka ogłoszeń na grupach typu giełda, sprzedam. Ale był to margines. I myślę, że raczej nie będzie się powtarzał. Oczywiście to euforia początkujacego który chce się pochwalić.

    Jak już wspomniałem wcześniej jesteśmy zobowiazani za wytknięcie błędów i jeśli znalazłby Pan jakieś dodatkowe zastrzeżenia proszę o prywatnego maila na nasz adres na pewno poprawimy braki a ponadto postaramy się jakoś zrewanżować za pomoc merytoryczną.

    Nie rozpoczynamy nawet kampanii reklamowych serwisu dopóki nie usuniemy wszystkich braków i błędów. Dlatego jeszcze raz dziękuję za uwagi i proszę o wyrozumiałość dla początkujących. Zrobimy wszystko żeby zasłużyc na to by pochwalił nas Pan na swojej stronie i stwierdził, że to są Ci którzy działają tak jak sobie tego życzą użytkownicy.

    Pozdrawiam

  • # Freetime — 29/10/2004 @ 14:24:

    1. Numer zgłoszenia?
    2. To wcześniej nie patrzył tam radca prawny firmy? hmmm szkoda.
    3. Kiedy patrzyłem - nie był. A raczej było oznaczonych kilka podmiotów - co opisałem.

    Autorem spamu był m.in właściciel domeny - Arkadiusz Lewandowski.

    „jeśli znalazłby Pan jakieś dodatkowe zastrzeżenia proszę o prywatnego maila”

    Proszę się w tej sprawie skontaktować z adwokatem ew. radcą prawnym. Własnym.

  • # Misiek — 29/10/2004 @ 15:14:

    A tak przy okazji kto napisał tego przydługiego paszkwila? Może jestem ślepy ale nie zauważyłem by się podpisał pod artykułem.

  • # Misiek — 29/10/2004 @ 15:19:

    A i jeszcze jedno, by skończyć udział w tej niepotrzebnej dyspucie o niczym, życzę nowopowstającym serwisom jak najlepiej. Bo chcą coś robić pomimo błędów jakie popełniają na starcie. I niech im się wiedzie jak najlepiej w przeciwieństwie to tych co czerpią satysfakcję z wytykania cudzych błędów. Wg. mnie to czysta zawiść i mentalność „walić na starcie bo się rozwiną a ja ciągle dostaję po d ….”.

  • # Marcin — 29/10/2004 @ 19:56:

    Przeczytałem tą całą dysputę hmmm… ale nie które osoby zaatakowały ten serwis !? Mogę sobie tylko życzyć by taki współczynnik wypełnienia (zarejestrowani użytk. / atakujacy ) występował w naszym kochanym aledrogo…..
    End.

  • # stand — 29/10/2004 @ 20:31:

    Zdaje się, że Legano.pl zniknęło z sieci na jakiś czas. Może pierwsza modernizacja serwisu?
    PS. Serwis BOWI Group, który staje się powoli wyrocznią w sprawach legalności, bądź nielegalności prowadzenia działalności w necie, a na którego powołuje się autor artykułu, ma chyba samo problem z legalnością własnych działań. Na tej samej stronie, na której znajdziemy artykuł „jak rozpoznać krzaka” oraz wyciągi z Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną jest dział „Linki sponsorowane”. Zalecam analizę większości z witryn tam znajdujących się pod kątem zgodności z publikowaną Ustawą.

  • # Marek — 29/10/2004 @ 23:43:

    Fajna dyskusja Panowie (i Panie). Jak pisze Administrator Legano serwis ma dopiero 6 dni. Niestety 7 dnia już nie doczekał. „Authorization Required” może zainteresowany Legano aukcjoner. Chyba, że zna hasło. Tak więc dyskusja bardzo fajna i albo skłoniła Administratora Legano do dopracowania serwisu zwłaszcza w kwestiach formalnych, albo też chce on przeczekać „złą prasę”, albo już pożegnaliśmy Legano …Ciekawe jak to będzie ?

  • # aluluu — 1/11/2004 @ 16:40:

    sępy wypatrzyły przyszłą padlinę!!!
    smacznego.

  • # aluluu — 1/11/2004 @ 16:43:

    a tak poza tym,co Wam powiem to Wam powiem,ale Wam powiem-idźcie na szczaw!!!
    PS
    normalny człowie,w miare oczywiscie,czytając co poniektóre posty,nie wie ,czy płakac,czy też śmiać się!!

  • # Bankier Wirtualny — 1/11/2004 @ 23:35:

    Przyglądam sie temu i własnym oczom nie wierzę….
    Bardzo bym sobie życzył tego, żebyście z taka zaciekłością srali na przykład na allegro.

    Im się należą klapsy za całokształt. Pokazali już co potrafią i jak długo wprowadzają proste zmiany.
    Człowiek z Legano dopero zaczyna więc należy mu ew. pokazać luki a nie opluwać i zniechęcać.

    Chcecie mieć 3 dobre serwisy aukcyjne w Polsce czy jeden zasrany, posiadający ponad 70 % rynku?

    aluluu - popieram - spadać, gnoje na szczaw i lizać dupę adminom allegro.

  • # Marcin — 2/11/2004 @ 18:34:

    przykre ale popieram powyższą wypowiedź …..

  • # kILINSKI — 21/11/2004 @ 13:35:

    BARDZO DOBRZE, ŻE KTOS ZACZYNA KONKURENCJĘ Z ALLEGRO.PRZYDAŁBY SIE W POLSCE POWAŻNY SERWIS AUKCYJNY.Bardzo uwaznie przygladam sie wszystkim, którzy próbuja cos w tej dziedzinie zrobić.Legano jest na dobrej drodze. Natomiast Allegro znalazło sie w slepej uliczce. Nikt powazny nie ma CZASU „grzebac w śmietniku”.
    ALLEGRO Nie rozwijaja się i nie słuchaja głosu uzytkowników.

Napisz komentarz:

Opcja komentowania dla tego artykułu została wyłączona.

Zobacz:

Poprzedni news: Aukcje24.pl - Wilq na aukcji!

Następny news: Nowe „serwisy aukcji”

 

Partnerzy:
Sklepy.org - tylko sprawdzone adresy Snajper.net - snajper aukcyjny Fotopanel.pl - panel aukcyjny Czytnik rss - strona startowa

Aukcje.org
Aukcje.org - RSS RSS | Aukcje.org - RSS komentarzy RSS komentarzy | Kontakt | O stronie | Polityka prywatności

Copyright © Jacek Z. Strzembkowski - wszelkie prawa zastrzeżone