Niestety, afisz.pl to kolejny serwis prowadzony przez ignorantów. Co na to wskazuje i dlaczego taka jest moja ocena?
Przyczyna tkwi w kilku prostych błędach, które (niestety) są niezwykle powszechne w polskim internecie komercyjnym, a także i w afiszu „położyły” sprawę. Zmartwi to nie tylko administrację serwisu, ale i ewentualnych klientów afisz.pl : błędy te są groźne dla obu stron.
Na stronach nie podano wymaganych danych, dotyczących podmiotu świadczącego usługę. Jest to niezgodne z polskim prawem. Nie ma także żadnej informacji na temat rejestracji bazy danych osobowych. Regulamin pełen jest niejednoznaczności i wydaje się być spisany „na kolanie” bez konsultacji z prawnikiem.
Błędy te, są z gatunku „podstawowych”. Wystarczyłoby, gdyby w ekipie prowadzącej serwis znalazł się ktoś, kto choćby przez moment prowadził legalny sklep internetowy, czy jakąkolwiek komercyjną stronę. NIe wspomnę, że z całością przed startem powinien dokładnie zapoznać się prawnik - zapisy w regulaminie, informacje wymagane ustawami (m.in.Ustawą o Świadczeniu Usług Drogą Elektroniczną, Ustawą o Ochronie danych osobowych..)
Być może twórcom serwisu wydaje się, że formuła aukcji odwrotnych jest alternatywą, która skutecznie przyciągnie klientelę - ale muszą zdać sobie sprawę, że pomysł jest od dawna znany i mocno… wyeksploatowany. Nie jest to wizja, który wstrząśnie rynkiem, wątpię aby znalazła większe zainteresowanie. Nawet, po wyeliminowaniu błędów, o których pisałem.
Żałuję, że moja recenzja musi być tak niepochlebna. Najprawdopodobniej wiele osób będzie miało mi za złe ostrość osądu, ale po kilku latach uważnego przyglądania się serwisom aukcyjnym (a powstaje ich w naszym kraju nawet do kilku miesięcznie), z dużą pewnością wróżę niewielkie szanse na sukces.
O Afisz.pl czytaj w Dzienniku internautów: http://di.com.pl/news/11807,1.html
Poprzedni news: UOKiK vs swistak: 2:0
Następny news: domenada.pl

RSS |
RSS komentarzy | Kontakt | O stronie | Polityka prywatności
Copyright © Jacek Z. Strzembkowski - wszelkie prawa zastrzeżone
# Tytan — 8/11/2005 @ 10:59:
… Krótko i między oczy…
# cezcez — 8/11/2005 @ 12:20:
:-)
# znudzony — 8/11/2005 @ 13:34:
Hmm, błędy proste do wyeliminowania, a ja akurat z takim pomysłem się nie spotkałem. Zaraz zaglądnę na stronkę :) i sam ocenię.
# Grzegorz — 8/11/2005 @ 14:39:
ten nie popelnia bledow co nic nie robi. Goscie pewnie poczytaja opinie i wyciagna wnioski.
A tak BTW jak ktos uwaza, ze afisz to ten sam pomysl co legano to powinien w zimie nosic sandaly bo to sa buty jak wszystkie inne, przeciez.
# znudzony — 8/11/2005 @ 14:48:
Przegladnąłem stronkę. Regulaminu nie, ale nie rozumiem, co by to miało mieć wspólnego z aukcją idwrotną? Afisz proponuje komplentnie odmienne zasady handlu. Nie wiem czy coś takiego było gdzieś w sieci, bo nie jestem, żadnym ekspertem. Ale może więc aukcje.org rzuciłyby jakimiś adresami… tak dla znudzonego :]
# Tytan — 8/11/2005 @ 15:15:
http://www.ppp.pwpw.pl
http://www.bidder.pl
http://www.e-przetarg.pl
Pierwowzór (była o nim mowa w DI):
http://www.elance.com
# Freetime — 8/11/2005 @ 15:21:
Dzięki Tytan
Dosyć dawno temu pisałem także o Polskich Składach Fabrycznych:
http://www.aukcje.org/archives/2004/08/06/polskie-skady-fabryczne.htm
http://www.psf.net.pl/
temat jest mocno ograny w sieci.
# jarek — 8/11/2005 @ 15:28:
a mi sie ten pomysl afisz.pl podoba, przeciez nikt do tej pory nie stworzyl serwisu ktory dziala na taka skale, przeciez to nie jest „platforma” ktora zawiera zlecenia tylko z jednej okreslonej dziedziny. szkoda tylko ze ten artykul ocenia serwis tylko z jednej strony - tej gorszej, a zalet zupelnie nie widzi a nie watpliwie ten serwis takowe posiada, zalety ktorych do tej pory nie oferowal nikt.
# jarek — 8/11/2005 @ 15:30:
i widze takze ze autor a takze DI dokladnie nie przygladneli sie serwisowi od wewnatrz, przeciez przy dodawaniu „zlecenia” wystepuja dwie opcje - „dowolny wybor oferty”, oraz wybor na zasadzie najnizszej ceny. Panie Tytan jesli juz bierzesz sie za recenzje to rob to z pewna rzetelnoscia dziennikarska
# Grzegorz — 8/11/2005 @ 15:36:
coz, ja sie bede jedna upieral, ze roznice widze. Wiadomo, ze drugi raz kola odkryc sie nie da …ale zastapienie kola drewnianego kolem ze szprychami …tez jest krokiem na przod.
Prosze o przyklady stron przetargowych dla szarych userow, gdzie w podobny sposob mozna zlecac. Ja np teraz chce kupic prezent dziwczynie i nie mam pomyslu … moze afisz mi pomoze? Troche jednak boje sie o kwestie prawne … ale jak sie goscie poprawia maja moj glos.
# znudzony — 8/11/2005 @ 15:54:
Naprawdę się nudzę i wlazłem sobie na te stronki. Thx. To jednak coś całkiem innego od afisza. Nie wiem czy „antyaukcja” - heh śmieszna nazwa - ma perwpektywy rozwoju, ale z pewnościa jest czymś innym od aukcji holenderskiej (która nie jest przetargiem) oraz wyspecjalizowanych serwisów przetargowych, które są branżowe i wspomagają złożony proces przetergu publicznego…
A pod pwpw.pl znalazłem polska wytwórnię papierów wartościowych, heh.
A poza tym te antyukcje ciekawa sprawa. Dla kilku branż wręcz idealna. Ciekawe jak poradzą sobie autorzy? Pod warunkim, że na początku poprawią regulamin. No tak.
# Tytan — 8/11/2005 @ 16:07:
Jarek, akurat to nie ja pisałem recenzję w DI, ale zgadzam się z jej autorem i ze zdaniem Freetime’a, które się tam pojawiło. Pomysł jest stary - a wykonanie, kiepskie. I tyle.
# jarek — 8/11/2005 @ 16:10:
sorry tytan pomylilem wam, ale podaj mi przyklad takiego wlasnie serwisu.
# Wilk — 8/11/2005 @ 22:47:
@Grzegorz - pomysl to nie to samo co wykonanie. W Legano obok aukcji tradycyjnych byly tez aukcje odwrotne. A ze Legano jako calosc bylo bardziej amartorskie to juz inna bajka.
# Wilk — 8/11/2005 @ 22:51:
@Jarek - pomysl sam w sobie zly nie jest. Ale jesli znalezienie w serwisie konkretnych informacji wymaga biegania po nim w tę i w tamtą to juz poważny problem (właścicieli serwisu).
# Jacek Z. Strzembkowski — 10/11/2005 @ 11:28:
1. Zauważyłem że wiele osób nie pamięta mojego nicka aukcyjnego „Freetime”. Od tego momentu moje komentarze podpiywane będą moim imieniem i nazwiskiem (dla uproszczenia)
2. Pod zdresem
http://afisz.pl/index.php?m=napisali_o_nas
znalazła się odpowiedź administracji afisz.pl na newsa Dziennika Internautów i Aukcje.org
Cieszę się, że publikacje w moim serwisie (czy moje opinie publikowane przez redaktorów w innych serwisach) zmieniają choć odrobinę podejście serwisów do respektowania prawa. Żałuję tylko, że mimo tych publikacji, większość nowych serwisów zaczyna działanie od przestępstw i krętactw w rodzaju „szarej strefy”. Jeśli afisz.pl ma ambicje przetrwać więcj niż Legano, Dumos i dziesiątki innych serwisów, które zaczynały od „nielegalu” i olewania prawa - zapewne szybko poprawi błędy. Z pożytkiem dla siebie samych i dla nas - aukcjonerów.
# Gen. — 11/11/2005 @ 12:37:
Zgadzam się z opiniami, że panowie z afisz.pl zabierają się do biznesu bez analizy prawnej swoich pomysłów i nie mając pojęcia o grożących im konsekwencjach.
Kolejnym przykładem tego typu wpadek jest promocja „Milion złotych dla Was” - jeśli szybko nie zostanie zmienione hasło rekalmowe tej kampanii to urząd skarbowy z pewnością już niedługo zastuka do drzwi i poprosi o zwrot podatku od „podarowanego” użytkownikom miliona złotych i nic nie pomogą wyjaśnienia, że chodziło o jakieś wirtualne punkty…
Życzę powodzenia i pozdrawiam, Gen.
# znudzony — 12/11/2005 @ 2:40:
Rany Gen. naprawdę urząd może się o to czepić?? Ale checa! Pewnie masz rację, ale w chyba zacznę sprawdzać czy w jeśli dostaję od gazety CD to czy nie powinienem zapłacić podatku. Heh US to ma wyobraźnię…
# Gen. — 14/11/2005 @ 22:05:
Znudzony - nie bój się CD w gazetach ;))) oczywiście, że za „gratisowy CD” płacisz podatek bo nie dostajesz go za dramo tylko kupujesz w pakiecie z gazetą :)))
Ale z darowiznami nie ma żartów - ostatnio w TV widziałem news o piekarzu, który musi oddać US podatek (ponad 100 tys. zł) od darowanych bochenków chleba(!!!???), którymi przez ostatnie kilka lat wspomagał bezdomnych i bezrobotnych w swoim mieście…
To nie US ale jego bezmózgowi urzędnicy mają chorą wyobraźnię - dlatego panowie z afisza powinni mieć w sercu przysłowie „jeśli nie potrafisz nie pchaj się na afisz” ;)))
ps. choć przyznam, że na pierwszy rzut oka serwis robi przyjemne wrażenie :)
# jarek — 15/11/2005 @ 21:51:
Panie jacku moze sie Pan wytlumaczy ze swojej „rzetelnosci” przeciez ten news mial zdanie ze ten serwis tworza dzieciaki, gdzie ono sie podzialo? dla zainteresowanych:
http://64.233.183.104/search?q=cache:4FplSoPa2agJ:www.aukcje.org/archives/2005/11/08/afiszpl.htm+afisz.pl&hl=pl&client=firefox-a
Panie jacku dobry dziennikarz broni swojej opini a Pan jak widac przyznaje sie do bledu. A to podwaza Panska wiarygodnosc.
# Jacek Z. Strzembkowski — 16/11/2005 @ 11:53:
Zdjąłem epitety (subiektywne) - argumentacja (obiektywna) pozostała bez zmian. Moje zdane również.
BTW: Dosyć często edytuję treść newsów. Jeśli wydaje mi się, że coś mogę poprawić (styl, ew. błędy ortograficzne, interpunkcja i inne) to poprawiam.
Napisz komentarz:
Opcja komentowania dla tego artykułu została wyłączona.